Artikel 3 Arbeidsomstandighedenwet
Als u de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) raadpleegt, zult u in artikel 3 ontdekken dat werkgevers verantwoordelijk zijn voor de gezondheid en veiligheid van hun werknemers, inclusief alle aspecten die met het werk te maken hebben. Om hieraan te voldoen, moeten werkgevers een beleid implementeren dat gericht is op het bevorderen van optimale arbeidsomstandigheden. De gedetailleerde beschrijving van het Arbobeleid is te vinden in de artikelen 3 tot en met 11. Als de wetteksten te complex zijn en u bang bent iets over het hoofd te zien, kunt u profiteren van de uitleg van Access.Safety.
Hoe implementeert u een (wettelijk) Arbobeleid?
In de Arbeidsomstandighedenwet worden maar liefst 9 artikelen gewijd aan het Arbobeleid, wat aangeeft hoe belangrijk het tegenwoordig is om alles rondom arbeidsveiligheid goed te regelen. Artikel 3 verplicht werkgevers onder andere om werkzaamheden zo te organiseren dat werknemers geen risico lopen en om werk zoveel mogelijk af te stemmen op het individu. Daarnaast moeten werkgevers regelmatig hun beleid evalueren en aanpassen aan de praktijk. De overige artikelen met betrekking tot het Arbobeleid gaan dieper in op onderwerpen zoals:
- Het uitvoeren van een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E)
- Preventie en beperking van zware ongevallen met gevaarlijke stoffen
- Het delen van informatie met het publiek
- De verantwoordelijkheden van werknemers
- Het melden en registreren van arbeidsongevallen en beroepsziekten
Wanneer overtreedt u de Arbowet?
Het lijkt een eenvoudige vraag, maar voor veel werkgevers is het onduidelijk wat zij precies moeten regelen volgens de Arbowet. Als u bijvoorbeeld vergeet om een (geëvalueerde) RI&E uit te voeren en een Plan van Aanpak op te stellen, of als u een arbeidsongeval met dodelijke afloop, een ziekenhuisopname of met blijvend letsel, niet meldt bij de Arbeidsinspectie (NLA), bent u in overtreding volgens de wet. Als de Arbeidsinspectie (NLA) dit constateert, kunnen de gevolgen ernstig zijn. Daarom is het altijd verstandig om goed advies in te winnen bij het opstellen van uw Arbobeleid.
Advies nodig?
Access.Safety heeft diepgaande kennis van de Arbeidsomstandighedenwet. Het is duidelijk geworden dat de Arbowet en het bijbehorende Arbobeleid geen eenvoudige materie zijn. Heeft u advies en ondersteuning nodig bij het opstellen en uitvoeren van dit beleid? De deskundigen van Access.Safety staan graag voor u klaar! Of het nu gaat om de RI&E, bedrijfshulpverlening of werken met gevaarlijke stoffen, wij zijn altijd op de hoogte van de nieuwste Arbowetgeving. Neem nu contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvende offerte.